Tuesday, 15 November 2011

Sup Tulang GearBox

Salam satu blogger...


    Ari nie kiter masak tulang gearbox hari raya korban aritu..dah banyak ari x masak2 lagi...nak masak gearbox nie kene masa yang panjang..itu la sebabnya kene betul2 ade masa baru leh masak...Sesekali boleh la makan gearbox nie..jangan kerap2 yea..tinggi kolestrol tu..karang pengsan lak...*fenin*


Ok la jom kiter tengok resepinya k..Resepi sup nie kiter amik dari myresepi..coz malas nak menaip hehehe..sama je yg macam kiter buat tu...



Sup Tulang GearBoxResepi dari :My Resepi
Bahan-bahan :( 4 org mkn )
tulang gear box 4 ketul
1 biji bawang besar(kisar)
4 biji bawang kecil(kisar)
8 ulas bawang putih(kisar)
1 inci halia(kisar)
20 biji lada sulah(angaran shj)(kisar)
1/2 botol sos tiram(botol besar)
1 kiub ayam(pape brand)
1 paket rempah sup bunjut tulang
2 biji tomato
daun saderi
minyak utk menumis
Cara-cara
basuh bersih kesemua tulang,dn rebus sehingga isi pd tulang lembut(nk tau lembt ke x tngk isi akan tetnggl sedikit dr tulang)
tumiskan rempah yg terdapat dlm paket sup bunjut tulang,sehingga naik bau.kemudian masukkan bahan yg telah di kisar.tumis hingga garing dn naik bau.masukkan garam dn sedikit serbuk perasa.tumis guna kuali..
masukkan bahan yg telah di tumis ke dlm air rebusan tulang.masukkan juga sos tiram,kiub,sup bunjut,reneh sehingga daging empuk.potong tomato 4bhg,dn masukkan kedlm sup.biar selama 5 min.matikan api taburkan daun sup.sedia di hidangkan.



Photobucket

3 comments:

yana halim said...

kisah benar. Kiter belum pernah lagi masak sup gearbox. memanjang je sup ayam. kuikuikui...

Kak Sal said...

gearbox yg kat atas di possing terbaring namanya..sepatutnya kene menegak baru ade rupa gearbox kan..hehehe..buruk betoi org malaysia nie kan..sampai gearbox pun buat sup..

sis92 said...

sedapnya..daging korban ibu kita masak kari je :D

 
Design by www.duniashida.com Reserved to Puan Salmiah's Blog