Monday, 21 November 2011

Cucur Nasi Jejari Ketam


Salam satu blogger..


Hari nie kiter try buat cucur nasi resepi dari Kak Wan sambil2 tengok harimau malaya vs garuda sambil2 ngap kan...hahaha..jangan sampai excited sangat rimau masuk gol tercekik cucoq lak...haru lak kan....


Sebenarnya kiter x de pun nasik lebih..bahan2 lain semua ade dalam esbox tu..nasi je dah abis..siang tadi kiter masak banyak gak..cuma anak ulang2 makan sampai clear...tapi kiter tetap nak try gak cucur nasi tu..nampak sedapp je kan dalam blog kak wan tu..tambah musim2 ujan nie kan..makan panas2..x sedor abis sepinggan..so langkah pertama kene la kiter masak nasi lain kan...semata2 nak buat cucoq nie....:)




Tuudiennn...cucoq nasik nooo...awat la Kak Wan buat comel n bulat2 jer...apesal la kiter buat penuh jerawat neyy??? tak paham lar...kahkahkah..x seni sungguh jari jemari ni kan...alaa..kiter x kesah...clean n clear gak cucoq jerawat kiter nie di baham anak2...sambil jerit2 tengok games bola final rimau vs garuda tu...
Rasanya...emmm..sedappp..lembut jer...x payah letak telor dah...so nasi yg x abis nanti jangan buang yea...simpan buat cucoq tau...


Jom tengok cemana resepinya k..emm..resepi nie kiter dah derhaka tau..harap2 Kak Wan x marah yea..kiter ubah sket ikut citarasa kiter...mcm biasa la..kiter kopipes jer resepi dari blog Kak Wan tu..dan ubah sesuka sesuki kiter lak..ammpunn...




Cucur Nasi Jejari Ketam


Kredit kepada:Kak Wan
Bahan-Bahan :
2 cawan nasi
2 cawan air
1 biji bawang besar
2 camca bawang goreng *resepi sebenar letak bawang putih*
3 camca ikan bilis goreng *hat nie kiter ubah resepi sebenarnya boh udang kering*
2 1/2 cawan tepung gandum
8 batang crabsticks-atau lebih, di potong kecil2
1 biji lada merah di hiris nipis (jika suka)
Daun sup/bawang di hiris
sedikit garam (1 sudu teh)
Minyak untuk mengoreng
Cara-cara : 1.  Kisar nasi bersama air, ikan bilis, bawang goreng dan bawang besar hingga halus.
2.  Masukkan tepung gandum ke dalam bekas dan tuangkan bahan kisar tadi, gaul sebati.
3.  Campurkan hirisan crabstik, daun bawang, cili dan garam, gaul sebati.
4.  Panaskan minyak dan goreng adunan cucur hingga masak.Saya gunakan tangan saja utk menjemput cucur ini....pastikan jari di basahkan sedikit dngn air supaya mudah.  Boleh juga gunakan sudu utk mengoreng cucur ni...sudu hendaklah di celupkan sebentar kedlm
 minyak panas tadi dan jemputlah adunan cucur tadi kedlm minyak gorengan....dan buatlah sehingga 
habis...




Ok la..sila la cuba yea..senang jer nak buatnya..rasanya pun best..cicah ngan sos thai n makan panas2 ngan kopi panas...uummmpp!!


edit: mujoq x tercekik cucoq masa indon boh sebiji gol di masa tambahan...Akhirnya Malaysia menang penalti 4-3...alhamdulillah...






Photobucket

2 comments:

Marniey said...

sedappp nya. thanx bg resipi. :) alhamdulillah malaysia menang :3

kakchik@ella said...

Cucur nasi? Mcm best jer.

 
Design by www.duniashida.com Reserved to Puan Salmiah's Blog