Wednesday, 23 November 2011

Masak Lemak Siput Sedut




Salam Satu Blogger...


Ape ke buruk benor kan..siput pun nak di baham...emmm..tapi ini siput best tau..Siput Sedut..atau ade yg panggil siput belitung...Lama sangat2 kiter tak masak siput nie..kebetulan minggu lepas rajin la bebenor balik keje malam terus ajak encik hubby gi market Kulim..saje je umpan encik hubby kata nak membeli bahan2 nak memasakkan..tapi tujuan yg sebenornya dah teracun dek kawan2..dorang dah pegi awal lagi dari kiter..menyoping tudung..uuuu...comel2...geram betul...maka kiter pun nak menyoping tudung gak la kan..hehehe...


Alang2 dah pegi tu jumpa la siput sedut nie..emm..menarik gak nie untuk di masak..beli la sekilo..harga Rm12..mahal x..??entah la kiter x tau harga pasaran berapa...Kata si penjual tu siput yg kiter beli tu dari laut..ade gak yg dari sungai katanya...errr..ade beza ke..??


Siput nie kene la cuci bersih2..buang segala selut yg melekat kat cengkerangnya tu..lepas tu perap sekejab ngan hampas kelapa..nie bertujuan untuk buang kotoran dalaman siput tu..nanti x de la kiter tersedut lumpur lak bila makan kan...masa sesi perap ngan hampas tu jangan lak biar siput tu terdedah je dalam besen tu..karang x pasal tu siput2 tu merayap gi makan angin lak...haaa..tinggal besen kosong...fadan muke...kihkihkih...sebaik2nya serkup besen tu ngan penapis..kasi udara sket kan..kiter tindih lak penapis tu ngan anak lesung..hahaha..macam le kuat sangat siput tu kan...Biasanya ade org masak siput nie ngan keladi kan..tapi kiter x letak apa2 pun..hanya siput je semata...ok jom kiter masak...




MASAK LEMAK CILI API SIPUT SEDUT

Bahan A 
1 kg siput sedut (potong hujung siput)
2 cawan santan cair
2 santan pekat (1 biji kelapa )
2 batang serai

Bahan Mesin
20 tangkai cili api (ikut pedas)
3 ulas bawang kecil
garam
Kunyit hidup
Cara:
1. Masukkan semua bahan kecuali santan pekat dalam periuk dan didehkan perlahan-laha sehingga mendideh.
2. Masukkan santan pekat dan biarkan mendideh sekali lagi.
3. Angkat dan hidangkan bersama nasi putih.




Anak2 kiter biasanya dorang makan siput nie kalau makan kat kedai...tapi kali nie kiter masak dorang x makan lak..sebabnya ialah dorang nampak siput2 tu merayap dalam besen tu kan...ngeeee...geli la tuuu....




Photobucket

3 comments:

dZana said...

Aslmkum ciksal.. salam kenal2 n kunjung balas.. saya belum pandai mkn siput ni... huuu.. tak berani nk mcuba..

Kak Sal said...

hehehe..nak makan pun kene ade gaya nak sedut gak..kalau x pandai isi x kluar...mulut je lenguh...

Sugar 'n' Spice said...

teringin nk mkn ni..my peberet ni kakk...tp x brani nk potong siput nih...hiihhi

 
Design by www.duniashida.com Reserved to Puan Salmiah's Blog